Lyslevende
– Forbindelser mellem mennesker og natur
Du kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget. Måske ikke på én gang – i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.
Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruger vi ofte lys symbolsk – bl.a. i vores sprog og i handlinger, der har en særlig betydning. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.
Kirkebesøg
Forløbet indledes med et elevaktiverende kirkebesøg med skyggeteater, regnbueforsøg, mørke-fortælling fra bronzealderen og eksempler på lysets betydning i kirkens rum og ritualer. (Se videoen om kirkebesøget via skoletjenestens hjemmeside)
Lysets symbolbetydning
Tilbage på skolen skal eleverne arbejde med lys gennem fem temaer: Lys versus mørke, Det guddommelige lys, Lys som håb, Lys mellem mennesker og Lys som oplysning.
Elevernes evne til at fortolke og anvende symboler styrkes ved, at de selvstændigt går på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – i forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.
Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.
Tre korte fagfilm
Til forløbet er produceret tre fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder indenfor deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.
Flerfaglighed
Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi:
Fysik – Med udgangspunkt i Anja Andersen-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lyset betydning i udforskning af rummet. Der er særligt fokus på jagten efter planeter med mulighed for liv.
Biologi – Med udgangspunkt i Morten DD-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lysets betydning for klodens liv. Der er særligt fokus på fotosyntesen.
Målgruppe: 7.-10. klasse
Fag: Kristendomskundskab med mulighed for at inddrage fysik og biologi.
Lektioner: 7 lektioner kristendomskundskab inkl. kirkebesøg. Hertil evt. 2 lektioner i henholdvis fysik og biologi.
Projektet indeholder:
- Lærervejledning
- Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
- Tilbud om kirkebesøg
- Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisning
- Tekst- og billedkilder til download og print
- Inspiration til afgangsprøve
Frankenstein
Er der grænser for, hvad en videnskabsmand kan tillade sig? Hvem har ansvaret, når skabelsen går amok? Og hvem er så egentlig monsteret?
Projektet tager afsæt i uddrag af forfatter Kenneth Bøgh Andersens genfortælling fra 2021 af Mary Shelleys klassiker Frankenstein fra 1818. Her møder vi videnskabsmanden Viktor Frankenstein, som sætter sig for at overvinde døden ved at skabe et menneske ud af kropsdele fra døde dyr og mennesker. Resultatet bliver et uhyggeligt væsen, der udvikler sig til et monster og slår adskillige mennesker ihjel i sit had til sin skaber. Spørgsmålet er, hvem der er ansvarlig for de mange drab? Og kunne drabene være undgået, hvis monsteret var blevet elsket af sin skaber?
En true-crime-podcast om skyld og ansvar
Eleverne reflekterer gennem forløbet over ovenstående spørgsmål og begreberne skyld og ansvar.
Elevernes refleksioner skal præsenteres i en podcast, der i bedste true-crime-stil undersøger, hvem der egentlig bærer ansvaret for de mange mord i fortællingen.
Indholdet til podcasten finder eleverne i et dystert digitalt univers, der indeholder uddrag af Mary Shelleys klassiker, bibelske og andre perspektiverende tekster samt bidder af interviews med en række eksperter.
Målgruppe: 8.-10. klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Kompetenceområder: Bibelske fortællinger, kristendom, livsfilosofi og etik
Lektioner: 8-10
Projektet indeholder:
- Lærervejledning
- Adgang til dystert digitalt univers
- Oplæg til prøven i kristendomskundskab
- Et eksemplar pr. tilmeldt lærer af bogen Frankenstein
- Der er knyttet et lærerkursus til forløbet med Kenneth Bøgh Andersen mandag 25. august 2025. Husk også at tilmelde dig dette. Hvis ikke du har mulighed for at deltage, er du fortsat meget velkommen til at rekvirere materialerne til din undervisning.
INDTRYK – AFTRYK – UDTRYK
– Forbindelser mellem mennesker og natur
Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen, og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen og oplever den? Ikke for at måle, veje og beherske den, men for at sanse og mærke den. Det og meget mere skal eleverne undersøge i dette forløb, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads.
Som det allerførste skal eleverne enkeltvis på en guidet lydvandring i naturen. Lydvandringen er indtalt af skuespiller ved Aarhus Teater, Emil Prenter. Målet med lydvandringen er, at eleverne skal finde ”deres eget sted”, mens de oplever og mærker naturen med deres sanser.
Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår flere gange i forløbet. Det gør de, når de skal arbejde med forskellige natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger på lydvandringen spiller altså en central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedsbaseret læring.
Eleverne skal se nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhængen mellem religiøse myter og forskellige natursyn. De skal desuden arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, hvor de præsenteres for tanker om håb.
Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og muligheden for at prøve den fotografiske teknik, blåtryk, som er en nem og smuk måde at samle naturen og elevernes indtryk fra forløbet i et kreativt produkt.
Målgruppe: 7.-10. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 8
Projektet indeholder:
- Lærervejledning
- Forslag til prøveoplæg
- Klassesæt af elevhæfter
- Hjemmeside
- Lydvandring indtalt af skuespiller, Emil Prenter
- Fagfilm med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris
- Refleksions-kortspil
- Materialer til blåtryk
Med Kierkegaard på SoMe
– Et etikforløb om Kierkegaard og digital dannelse
Ved dine elever, hvor stor indflydelse de har på deres egen og hinandens digitale fortællinger?
Med Kierkegaard på SoMe er et kristendomsfagligt projekt, hvor Søren Kierkegaard holder et spejl op foran de unge og derved kan være en etisk guideline for deres dannelse og færden på de sociale medier.
Projektet sætter fokus på etik, moral, ansvarlighed og almen dannelse. Kierkegaard er derfor aktuel, fordi han bidrager med noget helt unikt til vores kulturelle dannelse, og hans filosofi er grundstenen i eksistentialismen.
Med afsæt i Kierkegaards eksistensfilosofi bliver eleverne opmærksomme på, at de har pligt til at tage ansvar for det, de siger og gør, ikke mindst for det de sender ud på de sociale medier, hvor det, de skriver, kan få uoverskuelige konsekvenser for både dem selv og andre.
I PROJEKTET ARBEJDER ELEVERNE MED
- Søren Kierkegaards liv og eksistentialismens grundtanker
- Tegneserien På kant med Kierkegaard
- SMS-novellerne Update, X-factor, For evigt og Du skal! fra Mennesket er en Ø af Sangerinden og Den Søvnløse
- Skabelsen af identitet.
- Den frihed og det ansvar, der ligger i det frie valg.
- Ansvar for egne valg og handlinger.
- Angsten, der følger med, når man har ansvaret for sit eget liv og skal tage ansvaret for konsekvenserne af ens valg også på de sociale medier.
Målgruppe: 7.- 10. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 6 lektioner