Lydspor
Musik, eksistens og kristendom hænger tæt sammen. I dette projekt skal elever i indskolingen udforske, hvordan orgelmusik kan udtrykke følelser og stemninger på en anden måde end det talte sprog.
Indgangen til arbejdet er et besøg i den lokale kirke, hvor eleverne hører, hvordan orglet kan skabe stemninger af glæde, sorg, melankoli og eufori. På skolen arbejder eleverne med fem udvalgte bibelfortællinger, som alle beskæftiger sig med grundlæggende tilværelsesspørgsmål: Noa, Jonas, Moses, Maria-historien og Den lamme i Kapernaum.
Eleverne kommer således til at udforske sammenhængen mellem
· bibelfortælling
· tilværelsesspørgsmål
· kirkens musikalske udtryk
Til projektet er udviklet en IT-platform, hvor eleverne online sampler deres egen musikfortælling af effektlyde og stumper af orgelmusik. Desuden indgår der i projektet en nytegnet animationsfilm, der tematiserer arbejdet med de centrale tilværelsesspørgsmål gennem musik og lyd.
Lydspor udbydes af Landsnetværket af Folkekirkelige skoletjenester.
Målgruppe: 1.-3- klasse
Lektioner: 8-12 lektioner
Projektet indeholder:
- Undervisningsoplæg med lærervejledning
- Animationsfilm
- Login til online lydprogram
- Lydsang skrevet til projektet
Hey, vi bygger
Et hus i en ødelagt verden
Det meste ligger øde. Meget er i stykker. De voksne er væk. Der er en dreng, der hedder Jack. Der er også en pige. Jack finder en hammer. Pigen finder en sav. Hun hedder Melissa. De bliver enige om at bygge noget. Et hus.
I billedbogen Det hus Jack (og Melissa) byggede, som er skrevet af Kim Fupz Aakeson og illustreret af Lilian Brøgger, møder vi en verden, der er gået helt i stykker.
Det virker håbløst indtil den dag Jack møder Melissa og de beslutter sig for at bygge et hus sammen. En dag begynder det at regne, og vandet stiger. Heldigvis viser det sig, at det hus, Jack og Melissa har bygget, mere er en slags båd.
Om venskab og håb
Historien handler om venskab, om at have brug for andre, og om at finde håb, når alt håb synes at være ude. I historien om Jack og Melissa er der referencer til de bibelske fortællinger om skabelsen og Noas Ark.
Billedanalyse og (folde)huse
I projektet skal eleverne arbejde med billedanalyse og finde frem til, hvilke egenskaber Jack og Melissa har, som gør, at de er gode til at arbejde sammen om at genopbygge verden.
Eleverne skal finde fællestræk mellem de bibelske fortællinger og historien om Jack og Melissa, og de skal lave deres egne (folde)huse med figurer, ting og egenskaber, der er gode at have med sig i mødet med verden.
Målgruppe: 1.-3- klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Lektioner: 6-8 lektioner
Projektet indeholder:
- Lærervejledning
- Et eksemplar pr. tilmeldt lærer af billedbogen “Det hus Jack og Melissa byggede”
- Der er tilknyttet lærerkursus med Kim Fupz mandag 2. marts 2026. Husk også at tilmelde dig dette. Hvis ikke du har mulighed for at deltage, er du fortsat meget velkommen til at rekvirere materialerne til din undervisning.
Formet af ler
Gør dine elever fortrolige med de to skabelsesberetninger fra Det Gamle Testamente på en kreativ og skabende måde. Eleverne skal arbejde med ligheder og forskelle i de to bibelske fortællinger, med kig ud til andre religioners skabelsesmyter.
Ved hjælp af en lille film bliver eleverne præsenteret for lerets historie, og hvordan det har spillet en vigtig rolle i flere religioners skabelsesmyter, samt hvordan leret gennem tiden, og i dag, har en væsentlig betydning for menneskers liv.
Undervejs i arbejdet med fortællingerne skal eleverne selv skabe væsener ud af ler og afprøve forskellige metoder og teknikker, som fremkalder personlighed og karakter. Elevernes væsener bruges som brikker i det afsluttende, evaluerende spil.
I projektet indgår også muligheden for et kirkebesøg. Her vil eleverne sammen med præsten gennemleve fortællingen om, hvordan Gud skabte verden på syv dage.
Målgruppe: 1.-3- klasse
Fag: Kristendomskundskab og billedkunst
Lektioner: 8 lektioner + kirkebesøg
Projektet indeholder:
- Lærervejledning
- Spilleplader, kort og terninger
- Hjemmeside med film, kopiark og indtalte myter
- Mulighed for kirkebesøg
Fold en Bibel
Bibelen er en af verdens mest læste bøger igennem tiden, men hvad handler den egentlig om? Hvem har skrevet den – og hvor gammel er den?
I dette undervisningsmateriale vil eleverne få grundlæggende viden om bibelen, dens oprindelse, opbygning og forskellige genrer.
Bibelen vil igennem projektet blive opdelt i otte temaer:
Det Gamle Testamente:
Loven
Historien om jøderne
Poesien
Profeterne
Det Nye Testamente:
Evangelierne
Apostlenes gerninger
Brevene
Johannes Åbenbaringen
Projektets otte lektioner spejler hinanden, så eleverne vil finde genkendelse og rutine i tilgangen til opgaverne. Undervisningen kan derfor også med fordel benyttes til elever med særlige behov.
Projektet er analogt og formidlingen sker igennem fortællinger, samtaler, leg og et kreativt produkt – en foldebog. Foldebogen er enkelt at lave, og når projektet er afsluttet, vil hver elev have sin egen foldebog, hvor billeder og ord giver eleven et overblik over bibelens indhold.
Målgruppe: 1.-3- klasse
Fag: Kristendomskundskab og billedkunst
Lektioner: 8 lektioner