Men størst af alt

– Om misundelse og kærlighed

Hvad er misundelse? Og hvad er misundelsens modsætning? Hvad tænker eleverne, er det største i deres liv?

I billedbogen Men størst af alt stiller Kim Fupz Aakeson store spørgsmål om både misundelse, kærlighed, godhed og ondskab og alt midt imellem. Han gør det på bedste Fupz’ske vis – med humor og varme. Cato Thau-Jensens streg med skæve vinkler og stærke farver understøtter fortællingen.

I billedbogen er fanden rasende over, at Gud har skabt alle de store ting, fordi fanden selv kun har fundet på nogle ubetydelige småting; tidsler, hvepse, modvind og andre besværligheder. Heldigvis hjælper fandens snarrådige oldemor, og snart har de opfundet ensomhed, splid, løgne, sladder og misundelse, vrede, håbsløshed … listen er lang. Gud, som i fortællingen har sovet sig igennem Fandens hittepåsomhed, bliver vækket og forstår, at han må gøre noget. Først vil han brænde det hele og starte på en frisk, men ærkeenglen får ham på andre tanker.

Misundelsen er fortællingens motor i Men størst af alt. Misundelse er også et tema i flere af de tusindår gamle bibeltekster. Myten om Kain og Abel fortæller om, at misundelse kan opstå mellem søskende. I lignelsen om Arbejderne i vingården fortælles der om misundelse mellem arbejdere, der får det samme i løn, selvom deres arbejdsindsats har været forskellig.

Forløbet starter med, at eleverne arbejder med forskellige filosofiske tilgange med fænomenet misundelse. Undervejs dykker eleverne ned i bogens tekst og illustrationer og bibelteksterne sættes i spil. Eleverne kommer omkring de kristendomsfaglige begrebspar: kærlighed og had, godt og ondt, retfærdighed og uretfærdighed. Eleverne hjælpes til at fastholde deres iagttagelser og tanker om misundelse og kærlighed i en foldebog.

Titlen på bogen trækker på en af de mest berømte tekster fra Bibelen, som beskriver kærligheden, som det, der er størst af alt. Paulus’ første brev til Korinterne kap. 13.

 

Målgruppe: 4.-6. klasse

Fag: Kristendomskundskab og dansk.
Kompetenceområder: Bibelske fortællinger, etik og livsfilosofi
Omfang: 6-8 lektioner.
Projektet indeholder:

  • Lærervejledning
  • Et eksemplar pr. lærer af billedbogen Men størst af alt 
  • Der er knyttet et lærerkursus til forløbet med Kim Fupz mandag 2. marts 2026. Husk også at tilmelde dig dette. Hvis ikke du har mulighed for at deltage, er du fortsat meget velkommen til at rekvirere materialerne til din undervisning.

Bestil undervisningsmateriale

Djævelens lærling

– Er et menneske kun godt? Eller kun ondt?

.Eleverne skal i dette projekt arbejde med begreberne godt og ondt. Det sker med afsæt i en række bibelske tekster og Kenneth Bøgh Andersens moderne fantasyklassiker Djævelens lærling, hvor den hjertensgode dreng Filip Engel ved en fejl bliver udset til at være djævelens efterfølger og ender derfor i helvede. Undervejs i romanen udfordres både Filips og djævelens syn på godt og ondt.

Vi anbefaler, at hele Djævelens lærling læses eller lyttes af eleverne. Alternativt kan der arbejdes med uddrag af romanen – suppleret med videoklip fra en-mands-teaterforestillingen Djævelens lærling. 

Til projektet er der udviklet et dilemmaspil, hvor eleverne i forlængelse af de bibelske tekster og Djævelens lærling bl.a. skal undersøge:

  • Hvordan kan man vide, at noget er godt, hvis modsætningen ”ondt” ikke findes?
  • Kan et godt menneske blive ved at være godt, selvom det gør noget ondt?
  • Og er et ondt menneske stadig ondt, selvom det gør noget godt?

Klassesæt af bogen kan bookes på CFU

Målgruppe: 5.-7. klasse

Fag: Kristendomskundskab og dansk.
Omfang: 10 lektioner + læsning af en bog
Kompetenceområder: Kristendom, Bibelske fortællinger, etik og livsfilosofi
Projektet indeholder:

  • Lærervejledning
  • En bog pr. tilmeldt lærer
  • Hjemmeside
  • Elevmapper, spillekort, 1 sæt ondskabskort 
  • Der er knyttet et lærerkursus til forløbet med Kenneth Bøhg Andersen mandag 25. august 2025. Husk også at tilmelde dig dette. Hvis ikke du har mulighed for at deltage, er du fortsat meget velkommen til at rekvirere materialerne til din undervisning.

Bestil undervisningsmateriale

Da vikingerne byggede Ansgars Kirke

For 1200 år siden kom munken Ansgar til Danmark med et brændende ønske om at indføre kristendommen og grundlægge de første kristne kirker – eller dø i forsøget og dermed blive ophøjet til martyr.

Med udgangspunkt i en explainer-film om Ribe og byens første kristne, skal eleverne gennem en syv meter lang tegneserie lære om Ansgars farefulde færd blandt vikingerne og hans kamp for kristendommens indførelse blandt hedningene.

Undervisningsforløbet introducerer eleverne for den gamle fortælling om mission, dåb og religionsskifte – tilsat et historisk vingesus.

Til materialet er der udarbejdet et elevhæfte, hvor eleverne bl.a. skal fordybe sig i missionsbegrebet, arkæologiske fund og samtidens kilder. De skal ligeledes arbejde med begreber som martyr, helgen og relikvier…

Målgruppe: 5.-6. klasse

Fag: Kristendomskundskab og historie.
Omfang: 6-8 lektioner.
Projektet indeholder:

  • Lærervejledning
  • Explainer-film
  • Tegneserie til ophængning i klassen
  • Klassesæt af elevhæfte

Bestil undervisningsmateriale

Man kan da ikke gå på vandet?!

– Om at læse bibelske tekster med forskellige briller

Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem – og sådan forholder det sig også med tekster. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.

Eleverne arbejder med metaforen som en erkendelseskategori, der illustrerer, at menneskers blik og perspektiv på tilværelsen sjældent er helt ens. Metaforforståelsen leges ind med ”brillefodbold” og andre øvelser.

De forskellige perspektiver introduceres i en nyproduceret tegnefilm, hvor en dreng læser fortællingen om Vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter to andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger om brillerne repræsenterer forskellige pointer i teksterne.

Gennem hele forløbet arbejder eleverne med en lille kasse, hvor kassens sider repræsenterer forskellige udlægninger af et begreb eller en tekst. Kassen indgår også i projektets kirkebesøg, hvor eleverne erfarer, at også i kirkerummet kan ord og begreber betyde andet og mere, end det man kan se med det blotte øje.

Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø.

Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ. Alle elever producerer tre skriftlige værker, som viser, at der også altid er flere mulige perspektiver på tilværelsen.

Til inspiration for arbejdet findes på projektets hjemmeside to korte videoforedrag om metaforer og forskellige måder at læse bibelske og andre tekster på med ph.d. og sprogforsker ved Via University College, Linda Greve og dr.theol. og professor i teologi ved Københavns Universitet, Mette Birkedal Bruun.

Målgruppe: 4.-6. klasse

Fag: Kristendomskundskab og dansk.
Omfang: 12 lektioner.

Projektet indeholder:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Spørgsmålskort til gruppearbejde med bibelske fortællinger.
  • Små kasser til illustration af forskellige synsvinkler.
  • Tilbud om kirkebesøg.
  • Adgang til projektets hjemmeside med bl.a. tegnefilmen Oskars briller og videoforedrag.

Bestil undervisningsmateriale

Re:formation – teser, tro og tvivl

Re:formation – teser, tro og tvivl er et undervisningsprojekt om reformationen til 5. og 6. klassetrin. Projektet blev udarbejdet i anledningen er reformationsjubilæet i 2017, som var 500-året for Martin Luthers opslag af de berømte 95 teser. Teserne satte reformationen i gang. Projektet er revideret i 2024 og fremstår opdateret.

Undervisningsoplægget er tilrettelagt i fem faser – fem faglige temaer, der introducer- er både reformationens forudsætninger, indhold og konsekvenser for eleverne. Disse er: Verden i 1500-tallet, Martin Luther og Bibelen, Bogtrykkerkunsten, Reformationen i Danmark og Fællessang.

Målgruppe: 5.-6- klasse


Fag:
Kristendomskundskab, historie og dansk.
Lektioner: 8-10 lektioner (kan tilpasses efter behov) + mulighed for kirkebesøg.

Projektet indeholder:

  • En lærervejledning med undervisningsoplæg med faglig og pædagogisk vejledning
  • Re:minder – bog til eleverne med opgaver og fakta om reformationen
  • Adgang til hjemmeside med projektmateriale bl.a.:  Fem tegnefilm om projektets fem temaer Rap af Per Vers om fællessangs betydning
  • Kirkebesøg

Bestil undervisningsmateriale